Ako som vzal deti do cirkusu - do Kyjeva a Ľvova

Že na predĺžené víkendy chodia slušní otcovia len s manželkou? Prežitok. My sme sa rozhodli nechať našu mamku doma, nech stráži psa a spraviť si akciu v trojici - dve decká a otec. Ukrajina má práve pre takúto zostavu čo ponúknuť.

Itinerár:

• vo štvrtok poobede letíme do Kyjeva (Wizzair z Bratislavy)

• v nedeľu ráno ideme z Kyjeva do Ľvova (Ukraine International Airlines)

• v utorok skoro ráno let z Ľvova do Bratislavy (Wizzair)

Majdan Nežaleznosti, Kyjev

Neukameňujte ma, prosím, ale hlavnou myšlienkou bol cirkus. Cirkus je na ex-sovietskom teritóriu trochu iná show, ako ju poznáme u nás. Žiadne kočujúce maringotky a vystúpenia pod stanom, normálne seriózna murovaná budova pripomínajúca divadlo, so všetkým nevyhnutným zázemím. A na takéto niečo sme sa chceli ísť pozrieť. A to hneď dvakrát.

Kyjev má dve letiská. Žuljany a Borispil. Wizzair lieta na prvé z nich. Je relatívne blízko centra, dá sa tam dostať aj trolejbusom. My sme sa po Kyjeve väčšinou presúvali Uberom. Netreba nikomu vysvetľovať odkiaľ a kam ideš, ani sa dohadovať na cene. Bežná cena po Kyjeve je 2€, len z letiska do bolo mierne drahšie - asi 3,50. Okrem Uberu je skvelé jazdiť metrom. Teda pokiaľ je niekde v blízkosti stanica. Na vstup do metra potrebujete žetón, dá sa kúpiť na každej stanici za 26 centov. Priamo na turniketoch ale zaplatíte aj bezkontaktnou platobnou kartou.

Ako prvú vec po pristáti sme, ako obyčajne, vyriešili komunikáciu. SIM karta s neobmedzeným 4G internetom, volaniami vo vlastnej sieti a 30 minútami na Slovensko - 5€.

Ubytovanie sme mali booknuté cez airbnb, apartmán neďaleko cirkusu. V normálnej bytovke. V Kyjeve fungujú adresy trochu inak, ako u nás. Jedno súpisné číslo patrí celému domu s viacerými vchodmi. Číslo bytu potom znamená vchod/byt. Radšej nech vás majiteľ počká niekde vonku.

Prakticky celý čas sme v Kyjeve fičali na ukrajinskej kuchyni. Boršč, varenniky (niečo ako naše pirohy, plnené mäsom, tvarohom, hubami a kadečím iným), salo (jemná slanina) atď. Chutilo nám.

ukrajinské salo, na akože novinovom papieri

Druhý deň ráno sme začali leteckým múzeom. Pomenované je po slávnom konštuktérovi Antonovovi, nachádza sa vedľa letiska Žuljany. Uvidíte tam prierez prakticky celej sovietskej leteckej éry. Vojenské aj dopravné lietadlá, vrtuľníky. Do mnohých lietadiel sa dá ísť aj dovnútra. Vstupné asi 3€, pre deti menej. Dve hodiny stačia.

letecké múzeum Olega Antonova

Poobede sme dali prehliadku Kyjeva. Chreščatik, Majdan nezaležnosti, Sofijské námestie (kde mala práve predvolebný míting Julia Timošenková),

predvolebný míting Júlie Timošenkovej. Chúďa, nedostala sa ani do druhého kola

chrám svätého Ondreja. Pozemnou lanovkou sme sa odviezli k Dnepru. Škoda, že výletné plavby začínajú až v polovici apríla. Tak sme sa aspoň prešli po nábreží. Pečorskú Lavru sme tentokrát vynechali, videli sme ju pred dvoma rokmi po ceste do Gruzínska.

V Kyjeve sa dá vidieť veľa. Zlaté kupoly, veľa zelene (aj keď nie koncom marca). Budovy postavené trochu v inom, pre nás mierne exotickom štýle. Široké ulice, všetko je také veľké, mohutné. Veľkomesto. Ale pekné.

Chrám sv. Ondreja

Ďalšie ráno sme zašli do ZOO. Je v rekonštrukcii. Ak ju dokončia naozaj tak, ako je vidno na vizualizáciach na bilbordoch, bude to super. Aj tak je tam ale dosť čo vidieť. Klasicky, slony a žirafy, niekoľko druhov medveďov, zubry a bizóny. Prehliadka tak na dve hodiny.

ZOO Kyjev

Poobede bol na programe cirkus. Lístky sme mali kúpené dopredu cez web. Vyberal som tie podľa mňa najlepšie miesta, stáli asi 20€. Dosť. Ale stálo to za to. Zvierat tam bolo málo, žiadne týrané slony ani medvede. Ale to, čo tam predvádzali akrobati, to som nechápal. Nijak neistení lietali pod kupolou, akoby bez pudu sebazáchovy. Alebo mali nejakú tajnú dohodu s ujom Newtonom. Decká to ohodnotili ako “bolo to mega”.

Večer som do noci sledoval výsledky druhého kola našich prezidentských volieb. Hanba, nezúčastnil som sa. Ak by sa ale dalo voliť na ambasáde, šiel by som. V noci sa naviac menil čas, spali sme o hodinu kratšie.

Do Ľvova sa lieta z letiska Borispil (letenky asi 40€ na osobu). Je to síce hlavné kyjevské letisko, je však oveľa ďalej ako Žuljany, 35 km od centra. Uber by tam stál asi 15€, tak sme

Borispil expres

sa rozhodli využiť Borispil expres. Ten premáva len od konca minulého roka. Odchádza dvakrát za hodinu z hlavnej stanice, cesta trvá niečo viac, ako pol hodinu. Lístky (necelé 3€) sa dajú kúpiť v pokladni, alebo oveľa jednoduchšie, v automate priamo nad nástupišťom číslo 14, odkiaľ vlak odchádza. V automate sa dá platiť len kartou. Keďže sa jednalo o vnútroštátny let, kontroly boli rýchle. Let trval necelú hodinu.

Pred obedom sme boli v Ľvove. Narozdiel od Kyjeva, Ľvov pôsobí skromnejšie.

Ľvov - opera

Nemá dominantu typu Eiffelova veža. Ľvov bol dlho súčasťou Poľska a Rakúsko-Uhorska. Podľa toho aj tamojšia architektúra vyzerá. Ľvov pôsobí tak našsky.

V meste je silná kaviarenská kultúra, nachádza sa tam množstvo reštaurácií s vlastným osobitým štýlom. Spomeniem možno dve.

Kryjivka (v preklade Úkryt) sa tvári byť tajným útočiskom Ukrajinskej povstaleckej armády. Na ich webe píšu, že sa nachádza “niekde na Rínku” - teda na hlavnom námestí. Ich vývesný štít by ste hľadali márne. Vojdete do nijak neoznačeného dvora a zabúchate na

Kryjivka - vchod

nijak neoznačené dubové dvere. Otvorí sa malé okienko a zručí na vás neoholený chlap: “Heslo!”. Pokiaľ neodpoviete správne “sláva Ukrajine”, dvere neotvorí. Ak odpoviete, vpustí vás do malej prijímacej miestnosti. Chlap je oblečený v uniforme, na hrudi má zavesený samopal. Nasleduje test, či nie ste Moskaľ. Moskaľ je také mierne hanlivé označenie pre Rusov, ktorí majú výhrady voči Ukrajine, nič sa im tam nepáči, všetko ofrflú. Test spočíva v tom, že musíte exnúť štamperlík višňového likéru a neofrftať ho (deti majú výnimku). Ak likér pochválite, prešli ste testom a môžete pokračovať cez tajné dvere ukryté za knižnicou. Vojdete do podzemia, steny sú obité doskami, čašníci oblečení v uniformách vykrikujú svoje “Sláva Ukrajine!”. Hrá tam živá hudba.

Kryjivka

Dokonca tam vraj aj robia razie na Moskaľov. Tých zatvárajú za mreže a nepustia von, kým nezaspievajú ukrajinskú pesničku. Nemusím hovoriť, že značnú časť hostí tvorili Rusi. Jedlo je typicky ukrajinské, podávané po vojensky. Napríklad miešaný šalát znamená, že vám v ešuse donesú dve nenakrájané štvrťky kapusty, dve napoly rozkrojené paradajky, uhorku, hrudku syra a lyžicu hustej smotany. Chlieb dostanete tiež nenakrájaný. Deťom sa tam veľmi páčilo, boli sme tam dvakrát.

Ako druhú spomeniem reštauráciu Arzenal. Jej špecializáciou sú rebrá. Pečú ich vo veľkom na grile, dostanete k tomu rôzne prílohy a omáčky. Traja sme zjedli päť porcií. Zaujímavé

Arzenal - rebrá

je, že príbor a tanier vám len nakreslia fixou na obrus. Jete rukami. Nechutná žranica.

radnica

V Ľvove sme tiež išli do cirkusu. Nebol taký veľkolepý ako v Kyjeve, rozhodne však stál zato. Poprechádzáli sme sa po hlavnom námestí Rinok, vyšlapali na vežu radnice. Ľvov je skutočne veľmi príjemné mesto na predĺžený víkend, rozhodne sa tam ešte vrátime.

V utorok včasne ráno nás vzal taxík na letisko. V duty free shope som za 4,50€ kúpil litrovku vraj najlepšej ukrajinskej vodky. V slepom teste ju potom kamaráti vyhodnotili ako najlepšiu spomedzi podstatne drahších značiek.

Ukrajina je veľmi príjemná destinácia. Je tam veľa čo vidieť, mestá sú čisté a upravené. S trochou predstavivosti sa dohovoríte po slovensky. Ceny sú také, že sa nemuste veľmi obmedzovať. Doprava normálne funguje, nestretli sme sa so žiadnymi problémami.

V Bratislave sme pristáli krátko po ôsmej ráno. Keď nás taxikár viezol z letiska, dal obligátnu otázku, že kde sme boli. “Na Ukrajine? Veď tam sa strieľa”. Deti sa pousmiali. Vedeli o tom už svoje.

Peter Pašteka

Otec rodiny. Rád cestujem. Nie však do krajín, kde pivo stojí päť eur a pri každom obrúsenom kameni sa tlačia davy turistov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné